I språkleken ”Hitta saker” övade barnen på att identifiera det första ljudet i ord. Vi jobbade i två grupper och barnen fick först sortera bildkorten i högar efter första ljudet. Sedan spelade vi bildmemory där vi fortsatte att söka efter ord som började med samma ljud.
Förskoleklassen fungerar som en övergång mellan förskola och skola . Arbetssättet liknar förskolans, vi vill att barnen ska leka in kunskaperna. Samtidigt introduceras barnen i skolans ämnen. Förskoleklasserna, liksom skolår 1-5 finns i våra moderna och nyrenoverade lokaler. Vi har en tyst inomhusmiljö, eftersom möbler och material är ljudabsorberande, vilket ger förutsättningar för en god inlärningsmiljö.
fredag 11 februari 2011
Språklekar och mattespel
I språkleken ”Hitta saker” övade barnen på att identifiera det första ljudet i ord. Vi jobbade i två grupper och barnen fick först sortera bildkorten i högar efter första ljudet. Sedan spelade vi bildmemory där vi fortsatte att söka efter ord som började med samma ljud.